تحقیقات و بررسی های انجام شده امروزه نشان می دهد رعایت برخی فاکتورهای موثر روحی روانی در یک فروشگاه باعث ایجاد شور وهیجان، انگیزه واشتیاق برای مشتریان شده که به طبع آن افزایش رونق یک فروشگاه را در پی خواهد داشت.

از جمله عوامل موثر در ایجاد انگیزه در مشتریان عبارتند از:

  • چیدمان منظم کالاها و قفسه ها در فروشگاه

اصولا نظم باعث ایجاد آرامش روحی و زیبایی  یک محیط می گردد. ضروری است که در یک فروشگاه علاوه بر چیدمان اصولی و دقیق قفسه ها اجناس نیز به صورتی چیده شده باشند که کاملا قابل رویت بوده، امکان لمس و بررسی و مقایسه با کالای مشابه را داشته باشد. تعداد کالاها باید به اندازه ای باشند که به سهولت در معرض دید مشتریان قرار گیرد. اجناس باید از لحاظ بسته بندی و نظافت در شرایط مطلوب بوده و به صورت مرتب و تفکیک شده، براساس میزان فروش و تقاضای مشتری در قفسه ها چیده شوند تا علاوه بر زیبایی فروشگاه مشتریان نیز بتوانند به راحتی کالاهای مورد نظر خود را انتخاب کنند.

  • پخش موزیک ملایم در سطح فروشگاه

ارتباط بین انسان و عالم خارج از طریق حواس پنجگانه اش می باشد. در این میان اصوات موسیقی که حس شنوایی ما را درگیر خود کرده اند و از طریق گوش به مغز رسیده اند، باعث تحریک احساسات و عواطف گشته و با ایجاد انرژی موجب بالا رفتن انگیزه و فعالیت می شوند. طبق تحقیقات بعمل امده در امریکا پخش موسیقی آرام و رومانتیک در فروشگاههای خرده فروشی باعث تحریک حس خرید مشتریان شده و امار افزایش 38 درصدی را در پی داشته است. البته استفاده از موسیقی مناسب در فضای فروشگاهها باید هماهنگ با فرهنگ و سلیقه مشتریان یک منطقه نیز  باشد و  باید به گونه ای تنظیم شود که در تمامی  فروشگاه قابل شنیدن باشد و مهم تر از همه آن قدر بلند نباشد که مشتریان نتوانند با یکدیگر به صورت واضح صحبت کنند.

  • ایجاد رایحه مطبوع در محیط فروشگاه

تحقیقات روانشناسان نشان داده که  فروشگاههایی  که  فضای عطر آگین و معطری دارند مشتری مدت زمان بیشتری را برای خرید در فروشگاه صرف کرده و نهایتا کالای بیشتری را انتخاب و خریداری می نماید. در فروشگاه های بزرگ مدیران با قرار دادن غرفه های معطر مانند، نان، ترشی جات، شیرینی  و … در محل های مناسب باعث تحریک حس بویایی مشتریان و افزایش میل خرید در آنها می شوند.

  • رنگ بندی فضاهای داخلی فروشگاه

رنگها بر احساسات، ادراک و رفتار ما انسان ها اثر گذار هستند چه متوجه آن باشیم چه نباشیم. هر رنگ دارای خصوصیاتی مخصوص به خود است که بر شیوه احساس و در نتیجه رفتار خریداران در مراکز خرید تاثیر گذار است. شناخت زبان رنگها و استفاده به جا از آنها در فضاهای مختلف فروشگاهی سبب می شود تا نهایت استفاده از تاثیر روانی آنها بر رفتار مشتریان به دست آید.

  • نورپردازی مناسب و زیبا برای فروشگاه

استفاده صحیح از نور به عنوان یکی از عواملی که در جذابیت داخلی فروشگاهها بسیار موثر می باشد امروزه مورد توجه تمامی مدیران فروشگاههای خرده فروشی است.در واقع نورپردازی در این محیط ها باید به عنوان یکی از ابزارهای فروش در نظر گرفته شود. از مهمترین آثار نور جذب نگاه مشتری به سمت فروشگاه و هدایت آن به داخل است. هدایت مشتری به سوی قسمتی خاص، جلب توجه به سوی کالایی ویژه، روشن ساختن سطح اجناس، ایجاد هیجان و برانگیختن مشتری در محیط فروشگاه، مشخص کردن نوع فعالیت، جلب نظر مشتریان به سمت قیمت و ارزش کالا و … از جمله نقشهایی است که نورپردازی می تواند در فروشگاهها ایفا کند.

  • قرار گیری کالاها با رنگ بندی های جذاب در فروشگاه

در بازار پر رقابت و مصرفی امروز نقش رنگ به همان اندازه می تواند بر فروش یک محصول تاثیر گذار باشد که استفاده نادرست از آن باعث شکست و عدم موفقیت آن شود.در این میان آنچه باعث می شود که شما در فروش یک محصول به موفقیت دست یابید داشتن دانش و شناخت درست از تاثیر رنگ بر روان انسان ها می باشد. روانشناسان در این باره می گویند که رنگ می تواند تا 60 درصد در پذیرش یا انتخاب یک محصول موثر واقع شود. برای همین در انتخاب رنگ برای بسته بندی یک محصول توجه به فاکتورهایی چون انگیزه خرید یک محصول، رده سنی میزان تحصیلات، شرایط اقتصادی، شرایط فرهنگی و … بسیار مهم و ضروری می باشد.

  • چیدمان صحیح اجناس درون قفسه های فروشگاه

مهمترین نکته در چیدمان صحیح کالاها ی یک فروشگاه، قرار دادن اجناس مکمل در کنار یکدیگر است به این ترتیب مشتری با خرید یکی از انها نسبت به خرید جنس مکمل آن احساس نیاز می کند. اجناس باید به تعداد کافی و به صورت کامل در معرض دید مشتریان باشد. بررسی ها نشان داده است که کالاهایی که در معرض دید مشتریان وجود دارند 3 برابر کالاهایی که در این محدوده قرار نداشتند به فروش رسیده اند. همچنین امکان لمس و بررسی کالا و مقایسه آن با کالایی مشابه باید برای مشتری فراهم باشد تا با آرامش خیال کالاهای خود را برای خرید انتخاب کند. کالاهایی که مخصوص کودکان هست باید در مسیر دید آنها قرار گیرند نه در ارتفاعی بالاتر از قد آنها تا ترغیب کننده ذهن آنها شوند. رعایت تناسب و استفاده از تضاد رنگها باید در چیدمان کالاها مد نظر قرار گیرد تا بهترین وجه تمایز بین محصولات ایجاد گردد. کالاهای فصلی و پرفروش باید در موقعیت های مناسب در قفسه ها قرار گیرند.

  • قرار گیری کالاهایی با بسته بندی های جذاب در فروشگاه

امروزه بسته بندی جزئی جدایی ناپذیر در فروش محصول و برند سازی شده است. بسته بندی امروز حکم پیام فروشنده به خریدار را دارد. افزایش سرعت زندگی و زمان کم برای خرید، مشتریان را به این فکر می اندازد که برای تهیه اکثر کالاهای مورد نیاز زمان کمتری را صرف تصمیم گیری کنند. در این میان نقش بسته بندی  در میان کالاهای رقابتی به عنوان عامل تاثیر گذار در انتخاب بسیار پر رنگ می باشد. یک بسته بندی خوب باید در چند ثانیه تاثیر خود را بروی مشتری بگذارد و او را به سمت خرید سوق دهد البته نباید فراموش شود که در دراز مدت رضایت قلبی او را از خرید ان کالا تامین کند.  یک بسته بندی خاص مزایایی چون فروش‌ بیشتر، حفاظت بهتر، ترفیع کالا و تبلیغ یک برند را در زمان فروش و حتی استفاده در پی دارد.