چنانچه قصد راه اندازی و بهره برداری از فروشگاه جدیدتان را دارید و یا در پی نوسازی فروشگاه فعلی تان می باشید، فارغ از محصولاتی که عرضه می کنید، شاید طراحی و تجهیز دکوراسیون و چیدمان فروشگاه بالاترین تأثیر را در تصمیم مشتریان برای خرید  حضوری در فضای خرده فروشی داشته باشد.

هدف ازطراحی چیدمان فروشگاهی جلب توجه مشتریان در ورود به فروشگاه، ترغیب آنها برای ماندن هر چه طولانی تر در فروشگاه و نهایتا” جذب آنها به خرید از فروشگاه می باشد. این مهم با طراحی چیدمان، متریال مرغوب و تکنیکهای عرضه و نمایش محصول میسر می گردد.

از همان مراحل اولیه، طراح و تجهیزکننده فروشگاه می بایست موارد اساسی ذیل را مد نظر قرار دهد:

نمای فروشگاه از بیرون، سیر حرکت و دید مشتریان، در بدو ورود توجهشان معطوف چه چیزی می شود؟، تمایل دارند در چه مسیری از فروشگاه حرکت کنند؟ از محصولات و اطلاعات آنها چگونه آگاه می شوند؟ و در آخر دسترسی آنها به قسمت خدمات مشتریان و صندوقهای فروشگاهی چگونه است؟

  • حرکت مشتریان

اولین سوال برای پرسیدن از طراح و تجهیز کننده فروشگاه، سیر حرکت مشتری در فضای فروشگاه شماست. از بدو ورود مشتری به فروشگاه، استندها، علائم و نشانگرهای راهنما باید به نحوی طراحی و نصب شده باشند تا وی را به مسیری که مد نظر اوست راهنمایی کنند. ولی نکته حائز اهمیت آنست که این امر برای مشتریان تسهیل گردد. به نحوی که اگر نیاز به خرید سریع و آسان از فروشگاه داشته باشند و یا بخواهند محصول مورد نظرشان را براحتی یافته و بردارند، مانعی وجود نداشته باشد.

همچنین تعبیه تابلوهای راهنمای مناسب و در دسترس بودن بخش خدمات مشتریان، اتاقهای پرو و … بخشی از سفر مشتریان در فروشگاه است. سوپر مارکتها و هایپرمارکتهای بزرگ در مسیرهای حرکت مشتریان به ارائه پیشنهادهای ویژه و جلب توجه مشتریان به محصولات خاص می پردازند. سرقفسه های فروشگاهی محل ارائه محصولات متمایز می باشند چون مشتریان در این بخش ها از سرعت خود می کاهند و با توجه بیشتری به مشاهده محصولات می پردازند.

  • عملکردهای پشت صحنه

وظایف تجهیزکننده فروشگاه تنها بخشهایی که در معرض دید مشتری هستند را پوشش نمیدهد. طراحی ارائه شده می بایست شامل قسمتهای پشت صحنه مانند انبار فروشگاه، انبار سطح فروش، سردخانه و … نیز باشد.

  • نورپردازی

نورپردازی نقشی بسیار اساسی در طراحی فروشگاهی دارد. بطور خلاصه نورپردازی مناسب فروشگاه درنمایش بهترمحصولات در قفسه، ویترین، استند، یخچال و فریزر، غرفه ها و … و نیز تسهیل در حرکت و مشاهده مشتریان در سطح فروشگاه موثر است.

  • تراکم محصولات

اینکه در آن واحد تمایل دارید چه حجمی از محصولات را به نمایش بگذارید، بستگی به آن دارد که چه محصولی می فروشید و می خواهید با طرح فروشگاهتان چه پیغامی را به مخاطب منتقل کنید. قفسه های یک فروشگاه فله فروشی مملو از محصول است و محصولات مشابه روی هر طبقه وجود دارند زیرا حجم فروش بالاست، حاشیه سود پایین است و شعار برند عبارتست از : توده انبوه کالا، قیمت فروش ارزان. بالعکس یک فروشگاه لاکچری حداقل تعداد محصولات را به نمایش می گذارد، شاید یک عدد از هر محصول در آن واحد

  • تکنولوژی

در فضای خرده فروشی مدرن، تکنولوژی دارای اهمیت بسیار بالایی است. استفاده از سیستمهای سخت افزاری و نرم افزاری جدید، میزهای صندوق جدید، استفاده از نمایشگرهای پلاسما برای نمایش محصول، استفاده از سیستمهای جدید برای ارائه اطلاعات محصول و نشانگرهای الکترونیک جهت راهنمایی مشتریان هنگام حرکت در سطح فروش و … از جمله مصادیق این تکنولوژی می باشد.

  • انعطاف

چنانچه بودجه محدودی برای طراحی و تجهیز فروشگاهتان در اختیار دارید لازم است در برخی موارد انعطاف به خرج دهید. آیا تمایل دارید با پیکربندی مجدد تجهیزات و دکوراسیون فروشگاهی، نمایشی متفاوت از محصولات داشته باشید؟

دکوراسیون مجدد، به فضای موجود در فروشگاه محدود است. در یک فروشگاه کوچک یک طبقه ممکن است تنها یک آرایش جدید از چیدمان بتوان ارائه داد ولی می توان با جابجایی و یا حذف برخی قفسه و استندهای متحرک این امر را میسر نمود.

  • استفاده از خدمات گروههای طراح، مشاور و تامین کننده

با مراجعه به گروههای مشاوره و طراحی علی الخصوص گروههایی که پروژه ها را بصورت Turnkey به انجام می رسانند،    می توانید مبتنی بر تغییر و تحولات و پیشرفتهای حوزه طراحی و چیدمان از تخصص این گروهها در راه اندازی و بهره برداری از فضای تجاری تان بهره مند گردید. سطح طراحی و توجه به جزئیات در آن، ارائه نقشه های جامع جهت پیاده سازی زیرساختهای فروشگاهی، توجه به راندمان بهینه در چیدمان، استفاده از تجهیزات با کیفیت و مقرون به صرفه و در آخر ارائه خدمات پس از فروش مناسب از جمله معیارهای انتخاب این مجموعه ها هستند.